Afgelopen maand zullen er vast een paar spoedvergaderingen op het hoofdkantoor van YouTube zijn geweest, aangezien Instagram hun nieuwe streaming platform IGTV heeft gelanceerd. Instagram TV biedt de mogelijkheid tot het plaatsen van filmpjes van 10 minuten.

Een gevreesde concurrent

YouTube heeft voor het eerst te maken gekregen met een échte concurrent. Vloggers en influencers die op YouTube actief zijn, kun je doorgaans ook op Instagram vinden. Als ze zaken gaan doen op IGTV en daarmee (meer) inkomsten kunnen genereren dan heeft YouTube een probleem. Persoonlijk verwacht ik geen complete omslag, maar wel dat videomakers de nodige uurtjes gaan besteden aan IGTV en zo minder uur spenderen aan YouTube.

Meer mogelijkheden voor influencers 

Influencers, bekend van Instagram, reageerden snel op de release van IGTV en posten zelf een eerste IGTV-video. Over het algemeen zijn ze enthousiast. Logisch: een groot voordeel van Instagram, in vergelijking met andere social mediakanalen, is hoe persoonlijk het platform is. Door Stories en de actieve comment-gedeelten is de interactie met volgers groot. Met IGTV wordt het makkelijk voor influencers om een kijkje in hun persoonlijke leven te geven. En laat dat nu net zijn wat de vlog-generatie wil zien. IGTV kan dus een perfecte kans zijn om je bekendheid en engagement te vergroten en dat hebben de Instagram-influencers goed begrepen.

Tot op heden zijn het vooral de early adopters die de app al gebruiken. We kunnen wel verwachten dat gebruikers de overstap gaan maken. Het verleden heeft ons geleerd Instagram niet te onderschatten. Toen Instagram Stories als feature werd geïntroduceerd in augustus 2016 zag ook niemand het als een noemenswaardige concurrent van Snapchat en kijk waar we nu staan; Instagram heeft inmiddels meer dan 300 miljoen dagelijks actieve gebruikers en heeft Snapchat al begin 2017 ingehaald.

J.S.