Afgelopen dinsdag waren een aantal klassen naar Den Haag geweest. Benieuwd wat mevrouw Steenbergen er van vond? Lees dan snel verder!

Waarom is het zo belangrijk dat de leerlingen naar Den Haag zijn geweest afgelopen dinsdag?

Wij organiseren dat in het kader van loopbaan burgerschap. En dit was het onderdeel politiek juridisch. Bij Prodemos in Den Haag krijgen de leerlingen uitleg over de politiek in Nederland.

Het is ook belangrijk, omdat de politiek je toekomst bepaalt in Nederland. Studenten denken vaak dat ze niet belangrijk zijn en daarom ook dus niet stemmen. Door zo’n dag in Den Haag krijgen de leerlingen meer inzicht.

Als je niet gaat stemmen, laat je iemand anders je toekomst bepalen.

Hoe komt de school uit bij Prodemos?

Prodemos stuurt formulieren op of mailen de docenten die burgerschap of maatschappijleer geven. Maar de Rooi Pannen gaat al zo lang daarheen dat ze het nu weten.

Hoe vond u de uitleg/activiteiten van Prodemos?

Super goed. De uitleg was goed en ze doen het op een hele enthousiaste manier. Wat ik ook erg sterk vond is dat ze goed omgaan met “domme” of “gekke” vragen. Ze gaven het gevoel van een open en veilig klimaat.

Wat vond u zelf van de dag?

Erg leuk, wat ik zelf heel leuk vind, is dat ik ook van de leerlingen heb gehoord dat ze het heel erg leuk vinden. Het was een hele positieve en interessante dag.

Wat is het meest bijgebleven die dag?

Het vragenuurtje was mij het meest bijgebleven. De kwestie over het boerka verbod was heel interessant. De minister wist geen antwoord op de vragen te geven en bleef daar omheen draaien. PVV vond ik heel heftig over de Islam. Heel bijzonder om zo’n vragenuurtje mee te maken.

Als u een ding mocht veranderen aan de dag, wat zou dat dan zijn?

Ik zou andere begin tijden willen. Ik zou streven voor 10 uur en een half uurtje korter maken. Tussen 10 en 15 zou perfect zijn.

Waren de leerlingen enthousiast?

In mijn optiek wel. Volgens mij vond iedereen het leuk en ik heb geen negatieve verhalen gehoord.

Deden de leerlingen goed mee?

Vond ik wel. Ik denk dat iedereen enthousiast was en ook zeker geïnteresseerd was in de spellen en uitleg.

Wat vond u van het debat dat de leerlingen zelf voerden?

Ik vond het leuk. De mensen die het deden, deden het goed. Ik had wel wat meer interactie gewild van de klas. Bijvoorbeeld meer vragen stellen.

Komt deze dag terug voor de andere leerlingen volgend jaar?

Ja zeker weten!