ME Branche – VR

VR (Virtual Reality) is sinds de laatste jaren erg upcoming, mede in de wereld van Marketing & Evenementen. Om een beter inzicht te krijgen van deze trend heb ik een interview gehouden met een docent van de NHTV Breda die hier gespecialiseerd in is. Ik heb een beknopte versie uitgetypt omdat het origineel 18 minuten duurt. Veel leesplezier!

 

  1. Wat is VR?

 

VR is een computer gestuurde simulatie in 3d, wat een representatie is van een bepaalde locatie waarin je vrij kunt bewegen en interacteren d.m.v. een headset. Als je nog breder gaat kijken dan zou Augmented Reality ook onder VR vallen. Dan heb je het meer over computergestuurde informatielagen die over de realiteit gelegd worden. AR is een bril, wat je waarschijnlijk wel eens gezien hebt of misschien wel eens gedaan.

 

  1. Waarom gebruiken we VR?

 

 Het kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Het onderwijs, om mensen iets te leren. Stel maar voor dat je tijdens een geschiedenisles een bril op zet en je opeens in het midden van de Tweede Wereldoorlog bevindt. Het leger gebruikt VR voor trainingssimulaties. In de medische wereld wordt VR gebuikt om operaties te ‘testen’ als het ware. Uiteraard kun je VR ook gebruiken in je vrije tijd. Thuis met de Playstation en de VR headset, musea, escape rooms, achtbanen. Psychologisch kun je er veel mee doen; In Europapark is een kleine, korte achtbaan die vrij weinig te bieden heeft. Je krijgt een headset op en hebt dan het idee dat je in een wilde achtbaan met loopings e.d. zit.

 

  1. Wat zijn de voordelen aan VR (ten opzichte van iets zonder VR)

 

VR is computergestuurd. Daarom kun je veel opslaan en hergebruiken. Voordeel is dat je sneller kan schakelen tussen verschillende situaties. Voor een deel kan het dus efficiënter werken. Omdat je alles kunt programmeren kun je het heel gericht doen. Dat wil zeggen dat je precies kunt projecteren wat je wilt leren, meemaken of overbrengen. Nadelen zijn dat het kostbaar kan zijn. VR realiseren in groepen betekent dat er voldoende apparatuur moet zijn om alle informatie te verwerken. Dat is, ook vandaag de dag, erg prijzig.

 

  1. Hoe denk je dat VR ons in de toekomst zal gaan helpen?

 

De komende jaren zullen de kosten afnemen. Daardoor zullen meer toepassingen komen. Als het gaat op het gebeid van entertainment denk ik dat er nieuwe events en sporten zullen ontstaan. Wii Sports Resort™ maar dan met een headset op. Zo zullen er nieuwe competities en wedstrijden komen. Op lange termijn zal dat de economie ook een boost geven. Er wordt veel met VR geëxperimenteerd dus ik ben er zeker van dat er in de toekomst dingen zullen zijn waarvan de mens nooit in staat geweest is om ze te bereiken.

 

In Amerika zijn ze nu bijvoorbeeld bezig om een bril voor thuis te maken voor als je tv zit te kijken. Als je dan bijvoorbeeld naar een wedstrijd American Football zit te kijken kun je een speler selecteren en zijn statistieken zien ofzo. Zo kun je een heleboel data integreren in een VR omgeving. Als het gaat om een simulatie krijg je snel na de wedstrijd de mogelijkheid om interactief de wedstrijd te herbekijken. Dit is voor clubs al mogelijk maar in de toekomst zal dit ook op de doorsnee consumentenmarkt komen. Een andere toepassing is 360 graden foto’s/video’s met speciale camera’s (vb virtual events). Een groot voordeel hier van is dat je niet meer hoeft te reizen, mocht je iets aan de andere kant van de wereld willen zien.

 

Uit privacyoverwegingen is de naam van de docent in kwestie weggelaten