Podcasts zijn de afgelopen tijd helemaal upcoming geworden. Bij veel mensen ontbreekt een goede podcast niet meer in de Spotify afspeellijst. Zelf heb ik mij hier ook ‘schuldig’ aangemaakt want tijdens de eerste lockdown in Nederland ben ik veel aan het wandelen gegaan . Het was toen voorjaar en heerlijk lenteweer. Omdat ik niet doelloos rond wilde gaan wandelen wilde ik naar iets luisteren waar ik iets van kon leren. Zo heb ik veel podcasts geluisterd over mindset en voeding. Méga inspirerend en leuk!
Momenteel kampen we met de tweede lockdown in Nederland en hebben veel mensen de komende 5 weken wat minder te doen; hoe tof is het om deze tijd nuttig te besteden door zelf een podcast te maken? Ik heb zelf ook een podcast gemaakt en geloof me het is zó leuk! Ik deel vandaag de 5 beste tips voor het maken van een goede podcast met JOU!
Als eerste is het natuurlijk belangrijk om te weten wat een podcast nu precies is. Podcasts zijn audiobestanden die online gepubliceerd worden. Soms zijn dit afzonderlijke opnames maar soms maakt iemand ook een serie aan podcasts. Voorheen waren podcasts vooral radioshows die je achteraf kon luisteren wanneer je wilde. Ondertussen worden ze gebruikt voor muziekoptredens, interviews, gesprekken of als middel in het onderwijs. Het luisteren naar een podcast is het nieuwe tv kijken. – Denk bijvoorbeeld aan influencer Monica Geuze, zij heeft een hele toffe podcast serie op YouTube waar wekelijks bekende YouTubers langskwamen en hun verhaal vetelde.
1 Zorg voor interactie
In de tijd van nu willen mensen tegenwoordig een onderdeel ergens van zijn, dus ook van jouw podcast. De beste manier om hun aandacht te krijgen en deze aandacht ook vast te houden is dan ook om echt de interactie met hen op te zoeken. Zorg dat zij zich betrokken voelen. Maar hoe doe je dit? Houd bijvoorbeeld interviews en behandel ook vragen van luisteraars in je podcast. Op deze manier ontstaan er een wisselwerking en dat is het allerleukste. Hierdoor ben je niet alleen de zender maar ook gelijk de ontvanger.
2 Onderzoek je doelgroep
De realiteit is hard maar de conclusie is wel dat er vaak maar weinig mensen geïnteresseerd zijn in wat jij op een dag hebt gedaan, tenzij dat je Beyoncé zelf bent. Natuurlijk is het interessant om een podcast over jezelf te laten draaien, dit heb ik ook gedaan in mijn podcast over het uit huis gaan op 18-jarige leeftijd.
MAAR zorg altijd dat je weet waarvoor je een podcast maakt. Wat is het doel van je podcast? Wie wil je aanspreken? Wat wil je ermee bereiken? En heeft die persoon – die je aan wilt spreken – daar wel behoefte aan? Hier volgt ook weer dat stukje van het onderzoeken van je doelgroep. Als je een podcast voor je bedrijf maakt, moet je hier extra rekening mee houden. Je wilt namelijk dat je podcast een mooie aanvulling op je bedrijf is voor je klanten en niet dat het er maar koud bij hangt.
3 Durf je ware JIJ te laten zien
Het voelt heel fijn om meteen achter de anonimiteit van je beeldscherm te schuilen maar het is juist belangrijk om jezelf te laten zien: wie je bent, wat je doet, waar ben je mee bezig, wat maakt je angstig. Jezelf zijn betekent ook – eens in de zoveel tijd – jezelf kwetsbaar op durven stellen. Mensen luisteren je podcast voor de informatie die je geeft maar ook voor de prettige persoon die je bent. Speel dus geen toneel en ben en blijf jezelf. Je luisteraars zijn slim en prikken namelijk zo door je toneelspel heen. En weet je wat? Perfectionisme is ook nergens voor nodig!
Benieuwd geworden naar mijn podcast? Luister hem HIER! Hoor alles over hoe ik als 18-jarig meisje in mijn eentje 50 kilometer verderop verhuisde en wat ik hiervan geleerd heb.
M.B.