Het grote succes van TikTok is ook bij Facebook, eigenaar van Instagram, opgevallen. Instagram komt nu met haar nieuwe functie Reels. Je kunt met Reels in de Instagram app een video editen en voorzien van leuke effecten en muziek. Deze video kun je vervolgens delen op je Instagram account. 
 
Natuurlijk is dit nieuwe concept geïnspireerd door TikTok. Maar wat zijn nu exact de mogelijkheden en hoe kun je dit zelf inzetten? 

Wat kun je met Instagram Reels?

Met deze nieuwe functie is het mogelijk een video op te nemen van 15 seconden en deze vervolgens te editen. Je kunt uit meerdere effecten kiezen en ook kun je muziek onder de video’s zetten, allemaal vanuit de Instagram app. 

Je hebt de keuze de video op je profiel te plaatsen, direct naar gebruiker(s) te sturen of op je story te plaatsen.  

Als je account niet privé is kunnen je Reels ook op de Verkennen pagina terecht komen. Op deze manier kunnen je video’s snel viral gaan. 

Instagram heeft verschillende functies die je ook op TikTok kunt vinden toegevoegd. Zo kun je als je op de gebruikte audio van een video tikt, snel alle andere video’s met dezelfde audio vinden.  

Zo werkt het!

  1. Ga in Instagram naar het camera icoon linksboven in de hoek of swipe naar links. 
  1. Onderin staat “Normaal” geselecteerd klik op Reels rechts daarvan. 
  1. Kijk welke opties je voor deze video wilt gebruiken. Je kunt gebruik maken van audio, de snelheid aanpassen, effecten en een timer toepassen.  
  1. Druk op het camera icoontje onderaan om de video op te nemen. 
  1. De roze balk bovenaan laat zien hoeveel je al hebt opgenomen. Het maximum is 15 seconden.  
  1. Gebruik de linker pijl naast de camera om een opgenomen stuk te verwijderen of opnieuw op te nemen. 
  1. Gebruik de pijl rechts van het camera icoontje om de hele video te bekijken en eventueel nog effecten toe te voegen. 
  1. Klik nog een keer op de rechter pijl om te kiezen hoe je de video wilt delen. Je hebt de keuze uit het Reels tabblad op je profiel en Stories. 

Als je jouw Reels op je story plaatst zal deze zichtbaar zijn voor 24 uur. Wanneer je hem deelt op je profiel komt hij bij mensen op hun tijdlijn.  


De Reels van mensen die je niet volgt kun je op de Discover pagina bekijken. Dit doe je door naar het de Discover pagina te gaan. Hier speelt nu helemaal bovenaan een Reels video af. Wanneer je hierop klikt kun je door de Reels van andere heen swipen net als op TikTok. 

Reels voor bedrijven 

Nu Reels beschikbaar is gemaakt kunnen ook bedrijven aan de slag met de nieuwe functie. Het biedt ze wederom een nieuwe en creatieve mogelijkheid om hun doelgroepen via Instagram te bereiken. Enkele voorbeelden waar bedrijven Reels voor kunnen gebruiken zijn: 

  • Tutorials 
  • Product reviews 
  • Behind the scenes 
  • Verhaal bedrijf 

Reels heeft dus erg veel weg van TikTok en Instagram gaat hier dan ook de strijd aan met TikTok om het grootste marktaandeel. Daarnaast hebben ook bedrijven er weer een nieuwe tool bijgekregen om op een creatieve manier hun doelgroep op Instagram te kunnen bereiken.