9 september is er nieuwe documentaire op Netflix gekomen genaamd the social dilemma. Het is een documentaire dat gaat over de gevaren van social media het laat je inzien dat een leven zonder Facebook, Google, Instagram en YouTube bijna niet meer voor te stellen is. Verschillende sociale media hebben de mensheid prachtige dingen gebracht maar er is helaas ook een zeer gevaarlijke keerzijde die deze docu heel duidelijk weet te maken.

Verslavend, complottheorieën en nepnieuws

The social dilemma gaat over de enorme impact die een relatief klein aantal ingenieurs (ex medewerkers facebook google etc..) uit Silicon Valley hebben dat is de plek waar de meeste tech bedrijven zitten, zij hebben invloed op de manier hoe wij de mens in het dagelijkse leven denken en handelen met verschillende zaken en keuzes. Het is dus niet zo onschuldig als dat wij denken, zo worden er door sociale media complottheorieën viraal gemaakt, ontwikkelen jongeren mentale problemen door onzekerheid en is er een enorme hoeveelheid aan nepnieuws te vinden. Het veroorzaakt chaos, onderling, tussen 2 uitersten en op de hele wereld, want we vertrouwen elkaar niet meer, we weten niet meer wat we wel en niet kunnen geloven omdat het niet meer te controleren is.

Schuldig

Maar wie is hier nou schuldig aan, wie is de boosdoener wie heeft ervoor gezorgd dat sociale media zo uit de hand is gaan lopen? De jonge ingenieurs uit Silcon Valley, zij hadden jarenlang maar een doel: ons gedrag beïnvloeden om daar met de verkoop van advertenties zoveel mogelijk winst te halen, ze waren zich er alleen totaal niet van bewust, ze waren zich er niet van bewust dat sociale media zo groot ging worden dat het een eigen leven is gaan lijden en ze er nu zelf ook aan onderdoor gaan.

Hoe verder?

De docu eindigt na een hoop negativiteit nog vrij optimistisch want zo zegt een van de geïnterviewde in the sociale dilemma. ‘’’sociale media zijn een utopie en een dystopie tegelijk.’’ hij bedoelt daarmee dat het vredig maar ook heel kwaadaardig kan zijn, sociale media heeft mooie kanten en het heeft ons heel ver gebracht maar tegelijkertijd kan het heel wreed zijn en maakt het de mens angstig zonder dat we het eigenlijk door hebben. Nu hopen de ingenieurs uit Silicon Valley op een menselijke variant van sociale media en hopen ze dat de huidige werknemers van deze tech bedrijven er ook zo over gaan denken

J.K