In een tijdperk waarin internettechnologieën en automatisatie steeds meer het leven gaan uitmaken, is een zogenoemde ‘human touch’ steeds belangrijker. Men heeft gewoonweg behoefte aan persoonlijk touch. Persoonlijk touch schept namelijk een betrouwbare band en het gevoel gezien en gehoord te worden. Een persoonlijk berichtje of een kaart, waarin gevraagd wordt naar ervaringen, vragen of dergelijke, kan daarin al een groot verschil maken. Kijk daarom in 2021 hoe je de klantreis van het eerste touch tot de aftersales menselijker kan maken middels een persoonlijke touch. Zo spelen bedrijven steed meer in op voice / structured data we noemen het een trend, omdat het werd voorspeld dat Voice Search de belangrijkste trend is waarop bedrijven zich moesten concentreren in 2020 en 2021 .
Hoewel het gebruik van slimme luidsprekers enorm is toegenomen, hebben spraak gestuurde zoekopdrachten op mobiel en desktop slechts een minimale impact gehad op de praktische uitvoering van SEO voor de meeste bedrijven. Niet bepaald een trend die belang is voor jouw marketing dus! Men kan namelijk met behulp van Voice Search de gewenste informatie vergaren middels twee soorten gesproken zoekopdrachten, elk met een verschillende uitkomst:
Het doen van spraakopdrachten in plaats van een getypte zoekopdracht op Google. Dit soort zoekopdrachten worden geregistreerd als een normale zoekopdracht op het internet. Alle gegevens worden zodoende verzameld in Google Search Console, oftewel gewoon als SEO.
Het doen van spraakopdrachten om een gesproken spraak antwoord te ontvangen. Denk hierbij aan slimme speakers als Amazon Alexa of de Google Home. Deze zoekopdrachten hebben weinig te maken met SEO.
Kortom, voor een bedrijf is het belangrijk in te spelen op de veranderingen in zowel spraak gebaseerd (nr. 1) als zoekwoord gebaseerd zoekgedrag. Voor beide manieren van zoekgedrag hoeft het bedrijf zich enkel te concentreren op de basisprincipes van SEO.
Wanneer je bezoeker gebruikmaakt van een digitale assistent, zullen vraag en antwoord elkaar direct en logisch opvolgen. Je moet je voorstellen dat je bezoeker een interactief gesprek voert door middel van haar smartphone. Dit wordt ook wel conversational search genoemd.
Het is daarom belangrijk dat de websitecontent zo natuurlijk mogelijk is geschreven. Verwerk de Voice Search Insights (die je hebt gevonden dankzij het doorlopen van het stappenplan) in je content en geef zo natuurlijk mogelijk antwoord op deze zoekvragen. De digitale assistenten herkennen deze vraag-antwoord constructie, waardoor je de kans vergroot dat je content als antwoord wordt gebruikt.
Daarnaast blijken digitale assistenten vaak featured snippets te gebruiken als informatiebron. Deze snippets zijn uitgelichte antwoorden op zoekvragen binnen Google, die vaak met ‘wat’ of ‘hoe’ beginnen. Ze verschijnen in een box boven de eerste organische positie en worden daarom ook wel de ‘nul-positie’ genoemd.
Ga jij je website of artikel laten inspelen op spraak asstistend?
Laat het weten via de reacties!
TS