Zoals jullie weten wordt Instagram vaak vernieuwd met leuke en zinvolle tools. Iedereen die Instagram gebruikt kent ze wel. Je kunt mensen tagen, dingen in je verhaal zetten, mensen ontdekken via ´voor jou´ en veel meer. Allemaal hele leuke en nuttige tools dus. Nu komt er helaas een minder leuke tool bij, namelijk meer reclames. Ik hoor iedereen al denken hoe afschuwelijk dat wel niet moet zijn. Niet 1, niet 2, het voelt bijna alsof je 100 reclames voorbij ziet komen als je scrolt over je scherm. Die veelste dure schoenen die je een keer hebt opgezocht en dan tientallen keren voorbijvliegt.
Niet over te slaan!
Dit keer gaat het alleen niet om reclames die je voorbij scrolt, maar om advertenties die je niet kunt skippen, Je zult dus doodsaai 10 seconden moeten kijken naar een advertentie op je scherm. De eerste advertenties zullen voornamelijk plaatsvinden voor als je een video voor een tweede keer wil kijken op reel. Daarnaast gaat Meta ook advertenties testen in de profielfeed. Dat is niet de profielpagina, maar de feed die gebruikers zien nadat ze een bericht van een ander account hebben aangeklikt.
Reels-video´s
In de Reels-video’s komen reclames van 4 tot 10 seconden te staan die gebruikers kunnen overslaan, zoals bij concurrent YouTube. Na afloop van Reels-video’s kunnen ook advertenties verschijnen.
Explore-tabblad
De derde plek is het Explore-tabblad in de app. Daar waren al advertenties, maar niet op de thuispagina van het tabblad, het grid met kleine vakjes. Die komen er wel, zegt Meta. Het bedrijf prijst de nieuwe advertentieplekken aan als manieren voor bedrijven om bestaande en nieuwe klanten te bereiken.
Eind juli maakte Meta bekend dat de kwartaalomzet voor het eerst was gedaald, vanwege tegenvallende inkomsten uit advertenties, het belangrijkste verdienmodel van het bedrijf.
Waarom eigenlijk?
Instagram biedt dit aan om ervoor te zorgen dat meer bedrijven zichzelf willen promoten op het kanaal. Meer bedrijven die geld betalen betekent natuurlijk meer omzet voor Instagram. Wanneer deze advertenties in zullen gaan is nog onduidelijk.