Inleiding:
In dit artikel gaan we het hebben over een hele leuke, maar ook leerzame les die gegeven is door onze docent Thomas Schollen. Er wordt gepraat over wat er in de les gebeurd, maar ook het doel erachter.

Eigen ervaring

We kregen de opdracht om met een paar Spaghetti stokjes, een marshmallow en een touw, een zo hoog mogelijke toren te maken. De gedachte achter deze opdracht was om ons communicatieniveau omhoog te krijgen, en ons beter met elkaar samen te laten werken. Bij ons ging het op zich op het begin wel goed, maar later stortte onze toren in en waren we zo goed als laatste geëindigd. Wij waren samen in een groepje met Apostolos en met Lucas. De samenwerking verliep goed, alleen hadden sommige andere ideeën van wat de beste aanpak van de opdracht was. Hierdoor ontstonden er wat discussies en na een tijdje overleggen kwamen we toch met ons ‘masterplan’ (die niet werkte). Kortom, we vonden het een hele leuke les, omdat we heel creatief konden zijn en onze hersenen konden laten kraken. Ook vonden wij het zo leuk omdat we een keer wat anders hadden dan theorie en met de neus in de boeken.

Doel van de les

Je denkt waarschijnlijk, “wat is het doel van deze les?”. Dat is precies wat wij ook dachten, maar deze les heeft wel degelijk een doel. Het doel van de les was namelijk dat je kon zien hoe je zou profileren in een groep dat is namelijk ook de naam van het vak KPP (Keuzedeel Persoonlijk Profileren). Je kon goed zien of je wel goed kon samenwerken of dat je vooral zelfstandig zou werken, of je het voortouw zou nemen of dat je juist zou afwachten en een ander het voortouw zou laten nemen. Zo zie je maar dat je met een les die misschien wat nutteloos of kinderachtig lijkt, een hele hoop lol kan hebben en veel kan leren over jezelf en ook erg veel over je klasgenoten.

Helaas gaat Meneer Schollen weg en dat vinden wij erg jammer, maar we vonden het een hele leuke les, en we hopen dat we nog meer van dit soort lessen mogen volgen.

Max, Arne en Hidde